WYMAGANIA EDUKACYJNE KLASA VI PRZYRODA

Wymagania edukacyjne z przyrody klasa VI

 Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
  • W 100% posiadł wiedzę i umiejętności zawarte w  podstawie programowej z przyrody w klasie 6 i spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające;
  • najniższą posiadaną oceną jest ocena bardzo dobra, a ze sprawdzianów uzyskuje oceny celujące;
  • zna mapę fizyczną świata (w zakresie określonym przez nauczyciela);
  • samodzielnie określa położenie geograficzne różnych obiektów geograficznych na Ziemi – odczytywanie współrzędnych geograficznych;
  • stosuje zdobytą wiedzę w praktyce;
  • samodzielnie korzysta z różnych źródeł informacji;
  • na lekcjach wykorzystuje wiedzę z innych przedmiotów pokrewnych;
  • pracuje systematycznie; zawsze jest przygotowany do lekcji;
  • posiada uzupełniony i starannie prowadzony zeszyt przedmiotowy;
  • aktywnie uczestniczy w zajęciach; posiada oceny za aktywność; podejmuje się realizacji zadań na dodatkową ocenę;
  • samodzielnie rozwiązuje zadania o najwyższym poziomie złożoności;
  • samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania przyrodnicze;
  • biegle posługuje się słownictwem, terminologią i symboliką charakterystycznymi dla poszczególnych dziedzin przyrody;
  • bezbłędnie posługuje się dostępnym sprzętem, narzędziami i urządzeniami, modelami;
  • osiąga sukcesy w konkursach przyrodniczych na szczeblu szkolnym i pozaszkolnym,
  • bierze udział w dodatkowych zajęciach rozszerzających oraz w pracach związanych z funkcjonowaniem pracowni;

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej z przyrody w klasie 6 i spełnia wszystkie wymagania z poziomów: koniecznego, podstawowego, rozszerzonego i dopełniającego;
  • ze sprawdzianów i kartkówek otrzymuje przynajmniej ocenę dobrą. W ciągu roku/semestru nie uzyskuje ocen niedostatecznych, dopuszczających i dostatecznych;
  • samodzielnie określa położenie geograficzne różnych obiektów geograficznych na Ziemi – odczytywanie współrzędnych geograficznych;
  • wskazuje na mapie świata kontynenty i oceany,
  • potrafi stosować zdobyte wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania zadań i problemów o wysokim stopniu złożoności;
  • potrafi wykorzystać wiedzę w praktycznym działaniu;
  • wykorzystuje informacje zapisane słownie, graficznie lub w postaci tabel;
  • wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela poszukiwać, porządkować oraz wykorzystywać informacje z różnych źródeł wiedzy np. atlasu, map tematycznych, słowników, encyklopedii;
  • sprawnie posługuje się dostępnym sprzętem, narzędziami i urządzeniami, modelami;
  • pracuje systematycznie; jest zawsze przygotowany do lekcji;
  • posiada uzupełniony i starannie prowadzony zeszyt przedmiotowy;
  • wykazuje aktywną postawę na lekcji; posiada oceny za aktywność; podejmuje się realizacji zadań na dodatkową ocenę;
  • biegle posługuje się słownictwem, terminologią i symboliką charakterystycznymi dla poszczególnych dziedzin przyrody w trakcie wypowiedzi ustnych i pisemnych;
  • rozwiązuje zadania dodatkowe o średnim stopniu trudności;

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej przyrody w klasie 6 i spełnia wszystkie wymagania z poziomów: koniecznego, podstawowego   i rozszerzonego;
  • ze sprawdzianów i kartkówek otrzymuje przynajmniej oceny dostateczne. W ciągu  semestru/roku szkolnego nie uzyskuje ocen niedostatecznych i dopuszczających;
  • samodzielnie lub z pomocą nauczyciela określa położenie geograficzne różnych obiektów geograficznych na Ziemi – odczytywanie współrzędnych geograficznych;
  • wskazuje na mapie świata kontynenty i oceany,
  • poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów, natomiast zadania o stopniu trudniejszym sprawnie wykonuje pod kierunkiem nauczyciela;
  • posiada uzupełniony i starannie prowadzony zeszyt przedmiotowy;
  • potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktycznym działaniu;
  • poprawnie posługuje się dostępnym sprzętem, narzędziami i urządzeniami, modelami;
  • potrafi korzystać z poznanych źródeł informacji;
  • wykorzystuje informacje zapisane słownie, graficznie lub w postaci tabel;
  • pracuje systematycznie; zwykle jest przygotowany do lekcji;
  • jest aktywny w czasie lekcji; posiada ocenę za aktywność;
  • poprawnie posługuje się typowym słownictwem, terminologią i symboliką przyrodniczą  w czasie wypowiedzi ustnych i pisemnych;

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
  • opanował wiedzę i umiejętności w stopniu wystarczającym i ma większość osiągnięć z poziomu wymagań koniecznych i podstawowych;
  • poprawnie stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów o średnim stopniu trudności;
  • z pomocą nauczyciela potrafi posługiwać się prostymi przyrządami pomiarowymi i innymi pomocami niezbędnymi w nauce przyrody;
  • z pomocą nauczyciela potrafi korzystać z takich źródeł wiedzy jak: atlasy przyrodnicze, mapy tematyczne, przewodniki, proste klucze i inne;
  • pracuje na lekcjach w miarę systematycznie;
  • w czasie lekcji wykazuje aktywność w stopniu zadowalającym;
  • w ograniczonym stopniu posługuje się słownictwem, terminologią i symboliką przyrodniczą w czasie wypowiedzi ustnych i pisemnych;
  • posiada uzupełniony zeszyt przedmiotowy;

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
  • ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową w klasie 6, ale ma większość osiągnięć z poziomu wymagań koniecznych;
  • z trudem wykonuje zaplanowane w czasie lekcji prace, ale bardzo się stara;
  • z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności;
  • z pomocą nauczyciela korzysta z atlasów, map, przewodników itp.;
  • potrafi z pomocą nauczyciela posługiwać się prostymi przyrządami pomiarowymi i pomocami naukowym;
  • zna podstawowe pojęcia z zakresu przyrody;
  • wykazuje chęć poprawy ocen niedostatecznych;
  • posiada uzupełniony zeszyt przedmiotowy;
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
  • nie opanował wiadomości i umiejętności objętych podstawą programową przyrody w klasie 6, które są konieczne do dalszego kształcenia;
  • nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela;
  • nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu;
  • nie potrafi korzystać z atlasów, map, rysunków schematycznych;
  • nie zna podstawowych pojęć z zakresu przyrody;
  • odmawia wykonywania zadań i uniemożliwia pracę innym;
  • nic go nie interesuje, nawet zagadnienia poruszane na lekcji;
  • nie wykazuje chęci poprawy ocen niedostatecznych;
  • nie stawia się w wyznaczonym terminie na poprawy sprawdzianów lub pisanie zaległych;
  • nie posiada uzupełnionego zeszytu przedmiotowego;