Wymagania edukacyjne z przyrody klasa VI
Ocenę
celującą otrzymuje uczeń, który:
- W 100% posiadł wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej z przyrody w klasie 6 i spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające;
- najniższą posiadaną oceną jest ocena bardzo dobra, a ze sprawdzianów uzyskuje oceny celujące;
- zna mapę fizyczną świata (w zakresie określonym przez nauczyciela);
- samodzielnie określa położenie geograficzne różnych obiektów geograficznych na Ziemi – odczytywanie współrzędnych geograficznych;
- stosuje zdobytą wiedzę w praktyce;
- samodzielnie korzysta z różnych źródeł informacji;
- na lekcjach wykorzystuje wiedzę z innych przedmiotów pokrewnych;
- pracuje systematycznie; zawsze jest przygotowany do lekcji;
- posiada uzupełniony i starannie prowadzony zeszyt przedmiotowy;
- aktywnie uczestniczy w zajęciach; posiada oceny za aktywność; podejmuje się realizacji zadań na dodatkową ocenę;
- samodzielnie rozwiązuje zadania o najwyższym poziomie złożoności;
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania przyrodnicze;
- biegle posługuje się słownictwem, terminologią i symboliką charakterystycznymi dla poszczególnych dziedzin przyrody;
- bezbłędnie posługuje się dostępnym sprzętem, narzędziami i urządzeniami, modelami;
- osiąga sukcesy w konkursach przyrodniczych na szczeblu szkolnym i pozaszkolnym,
- bierze udział w dodatkowych zajęciach rozszerzających oraz w pracach związanych z funkcjonowaniem pracowni;
Ocenę
bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej z przyrody w klasie 6 i spełnia wszystkie wymagania z poziomów: koniecznego, podstawowego, rozszerzonego i dopełniającego;
- ze sprawdzianów i kartkówek otrzymuje przynajmniej ocenę dobrą. W ciągu roku/semestru nie uzyskuje ocen niedostatecznych, dopuszczających i dostatecznych;
- samodzielnie określa położenie geograficzne różnych obiektów geograficznych na Ziemi – odczytywanie współrzędnych geograficznych;
- wskazuje na mapie świata kontynenty i oceany,
- potrafi stosować zdobyte wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania zadań i problemów o wysokim stopniu złożoności;
- potrafi wykorzystać wiedzę w praktycznym działaniu;
- wykorzystuje informacje zapisane słownie, graficznie lub w postaci tabel;
- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela poszukiwać, porządkować oraz wykorzystywać informacje z różnych źródeł wiedzy np. atlasu, map tematycznych, słowników, encyklopedii;
- sprawnie posługuje się dostępnym sprzętem, narzędziami i urządzeniami, modelami;
- pracuje systematycznie; jest zawsze przygotowany do lekcji;
- posiada uzupełniony i starannie prowadzony zeszyt przedmiotowy;
- wykazuje aktywną postawę na lekcji; posiada oceny za aktywność; podejmuje się realizacji zadań na dodatkową ocenę;
- biegle posługuje się słownictwem, terminologią i symboliką charakterystycznymi dla poszczególnych dziedzin przyrody w trakcie wypowiedzi ustnych i pisemnych;
- rozwiązuje zadania dodatkowe o średnim stopniu trudności;
Ocenę
dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej przyrody w klasie 6 i spełnia wszystkie wymagania z poziomów: koniecznego, podstawowego i rozszerzonego;
- ze sprawdzianów i kartkówek otrzymuje przynajmniej oceny dostateczne. W ciągu semestru/roku szkolnego nie uzyskuje ocen niedostatecznych i dopuszczających;
- samodzielnie lub z pomocą nauczyciela określa położenie geograficzne różnych obiektów geograficznych na Ziemi – odczytywanie współrzędnych geograficznych;
- wskazuje na mapie świata kontynenty i oceany,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów, natomiast zadania o stopniu trudniejszym sprawnie wykonuje pod kierunkiem nauczyciela;
- posiada uzupełniony i starannie prowadzony zeszyt przedmiotowy;
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktycznym działaniu;
- poprawnie posługuje się dostępnym sprzętem, narzędziami i urządzeniami, modelami;
- potrafi korzystać z poznanych źródeł informacji;
- wykorzystuje informacje zapisane słownie, graficznie lub w postaci tabel;
- pracuje systematycznie; zwykle jest przygotowany do lekcji;
- jest aktywny w czasie lekcji; posiada ocenę za aktywność;
- poprawnie posługuje się typowym słownictwem, terminologią i symboliką przyrodniczą w czasie wypowiedzi ustnych i pisemnych;
Ocenę
dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiedzę i umiejętności w stopniu wystarczającym i ma większość osiągnięć z poziomu wymagań koniecznych i podstawowych;
- poprawnie stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów o średnim stopniu trudności;
- z pomocą nauczyciela potrafi posługiwać się prostymi przyrządami pomiarowymi i innymi pomocami niezbędnymi w nauce przyrody;
- z pomocą nauczyciela potrafi korzystać z takich źródeł wiedzy jak: atlasy przyrodnicze, mapy tematyczne, przewodniki, proste klucze i inne;
- pracuje na lekcjach w miarę systematycznie;
- w czasie lekcji wykazuje aktywność w stopniu zadowalającym;
- w ograniczonym stopniu posługuje się słownictwem, terminologią i symboliką przyrodniczą w czasie wypowiedzi ustnych i pisemnych;
- posiada uzupełniony zeszyt przedmiotowy;
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową w klasie 6, ale ma większość osiągnięć z poziomu wymagań koniecznych;
- z trudem wykonuje zaplanowane w czasie lekcji prace, ale bardzo się stara;
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności;
- z pomocą nauczyciela korzysta z atlasów, map, przewodników itp.;
- potrafi z pomocą nauczyciela posługiwać się prostymi przyrządami pomiarowymi i pomocami naukowym;
- zna podstawowe pojęcia z zakresu przyrody;
- wykazuje chęć poprawy ocen niedostatecznych;
- posiada uzupełniony zeszyt przedmiotowy;
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności objętych podstawą programową przyrody w klasie 6, które są konieczne do dalszego kształcenia;
- nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela;
- nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu;
- nie potrafi korzystać z atlasów, map, rysunków schematycznych;
- nie zna podstawowych pojęć z zakresu przyrody;
- odmawia wykonywania zadań i uniemożliwia pracę innym;
- nic go nie interesuje, nawet zagadnienia poruszane na lekcji;
- nie wykazuje chęci poprawy ocen niedostatecznych;
- nie stawia się w wyznaczonym terminie na poprawy sprawdzianów lub pisanie zaległych;
- nie posiada uzupełnionego zeszytu przedmiotowego;